onsdag, januari 10, 2007

insomnia

Kan absolut inte sova så jag stal den här från Odenplan och hoppas att det kan ge mig den nya *****-start jag behöver. Kanske blir lättare att fortsätta efter en summering.

1. What did you do in 2006 that you'd never done before?
Seglade på egen hand utan min bror som moraliskt stöd.
Skrev 2,0 på högskoleprovet.

2. Did you keep your New Year's resolutions, and will you make more for next year? Ger aldrig nyårslöften.

3. Did anyone close to you give birth?
Ja, min kompis Ulrika.

4. Did anyone close to you die?
Ja, min moster och bästa Cissi. Båda borde ha levt idag.

5. What countries did you visit?
Inget (om inte Åland räknas).

6. What would you like to have in 2007 that you lacked in 2006?
Mer tid att uppleva saker och mer tid med de jag tycker om.

7. What dates from 2006 will remain etched upon your memory, and why? Torsdagen den 16 november då jag fick veta att jag skrivit 2,0 på högskoleprovet. Annars minns jag sällan datum, bara händelser.

8. What was your biggest achievement of the year?
Det blir ju ett jävla tjatande men det är nog att jag skrev 2,0.

9. What was your biggest failure?
En förlorad vänskap.

10. Did you suffer illness or injury?
Klarade mig bra.

11. What was the best thing you bought?
Min MacBook och iPod Nano.

12. Whose behaviour merited celebration?
Alla våra funktionärer på Pausen på Hultsfredsfestivalen.

13. Whose behaviour made you appalled and depressed?
Majoriteten av de röstberättigade som gav alliansen makten. Alla offentliga människor som kan göra något bra men inte gör det.

14. Where did most of your money go?
Till mitt bästa köp och ovanligt mycket kläder och alkohol.

15. What did you get really, really, really excited about?
Ja, här kommer det igen. 2,0.

16. What songs will always remind you of 2006?
Kent – Dom som försvann, Cardigans – You’re the storm, Bruce Springsteen – The River, Lars Winnerbäck – Du gamla fria Nord, Thåström – Fanfanfan, Lilly Allen, VNV Nation – Arena, Covenant – Call the ships to port, Regina Spektor – Fidelity, Anna Ternheim, Bright Eyes - At the bottom of everything och antagligen tusen till.

17. Compared to this time last year, are you:
i) ...happier or sadder? Lite ledsnare men mer målmedveten.
ii) thinner or fatter? Ungefär samma.
iii) richer or poorer? Ungefär samma.

18. What do you wish you'd done more of?
Seglat, kreativa saker, sprungit, varit med de jag tycker om.

19. What do you wish you'd done less of?
Hetspluggat utan struktur, jobbat, varit deppig, oviktiga saker.

20. How did you spent Christmas?
Med bror, syster, mami och papi, Henric och två av mina äldre syskon med barn och Henrics mamma och pappa. Mat, häng och julklappar – det var en bra jul.

22. Did you fall in love in 2006? Ja.

23. How many one night stands? Noll.

24. What were your favourite TV programmes?
Veronica Mars, House, Alias – det enda jag lyckades se på.

25. Do you hate anyone now that you didn't hate this time last year?
Ja, det kommer alltid nya på listan.

26. What was the best book you read?
Girlfriend in a coma – Douglas Coupland, alla Rocky-album.

27. What was your greatest musical discovery?
Alla gamla gubbar som Cohen och Springsteen och så Winnerbäck då.

28. What did you want and get?
2,0 på högskoleprovet.

29. What did you want and not get?
Alldeles för mycket, mest tid till annat.

30. What was your favourite film of this year?
Kan inte välja ut någon – har sett för få (eller för många).

31. What did you do on your birthday, and how old were you?
Jag fyllde 27 och firade på Ön med släkt och vänner.

32. That one thing would have made your year immeasurably more satisfying? Sjukt mycket pengar.

33. How would you describe your personal fashion concept in 2006?
Mer vanligt och norm och mer färg. Annars svart som alltid.

34. What kept you sane?
Snöret, bror Bag, Axel, Ylva, Shirley, CJ, jag själv, psykologen, havet, skrivandet, springandet, musiken och resten i min närhet.

35. Which celebrity/public figure did you fancy the most?
Alla som gör något vettigt med sin makt och sina pengar.

36. What political issue stirred you the most?
Miljön, alltid miljön.

37. Who did you miss?
Cissi som borde fått fortsätta leva, Shirley som bor för långt bort och alla andra som jag inte hunnit träffa tillräckligt.

38. Who was the best new person you met?
Axel och Nina.

39. Tell us a valuable life lesson you learned in 2006:
Det är inte alltid bra att vara ärlig.

40. Quote a song lyric that sums up your year:

Jag glider ifrån allt, vad var jag en gång / Jag förlorar mitt fokus, vad drömde jag om / Jag skulle aldrig få säga, att det var enklare förr / Jag ser mig i spegeln, det är en dålig dag / Är det honom jag känner? / Är det han som är jag?

Det blåser osunda vindar, det gör mig dämpad och sval / Ja det krävs så mycket mygel, för att verka normal / Det här är tusen butiker, med vässade klor / Det kommer trötta idéer, från strama kontor / men det är sällsamt vacker, här kommer hösten igen / det är kallt som i stenhus, det doftar av regn

Jag läser en tidning, jag ser vad det står / men det är inget jag bryr mig om, ingenting jag förstår / Dom som skriver dom ljuger, allt är tvärt om / dom skulle mörda för pengar, skandalen är dom / Jag såg ett dreglande lejon, stå på toppen och sa / jag ger bara folket, vad folket vill ha

Rör mina händer, du måste förstå / Jag orkar inte förklara, försök att se det ändå / det gnager ett sinne, det är som overklighet / i varje blinkande fönster, en korrupt profet / och jag har vart i templet, där månglarna står / dom sa allt är till salu, jag sa kom älskling vi går

Kunde ställa mig naken, jag skulle mena en del / men ett dreglande lejon, skulle ta det helt fel / Jag hade massor idéer, jag hade vägen klar / jag hade tusentals frågor, och tusentals svar
Tyst ligger vägen, i rödbrun rost
det är som mareld i havet, som allhelgonafrost

(Winnerbäck)

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Känner mig mycket hedrad! Kram!

fredag, januari 19, 2007 12:42:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Home